Czym jest uzależnienie od alkoholu i jak sobie z nim radzić
Uzależnienie od alkoholu (alkoholizm)
Uzależnienie jest to grupa zjawisk behawioralnych, poznawczych i fizjologicznych, jakie mogą się rozwinąć w wyniku powtarzającego się przyjmowania substancji psychoaktywnych.
Uzależnienie od alkoholu jest definiowane z perspektywy kryteriów diagnostycznych klasyfikacji ICD 10 lub DSM 5.
W Polsce obowiązuje Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD (International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems) ogłoszona przez WHO w 1993 roku. Omówienie zaburzeń psychicznych znalazło się w rozdziale zatytułowanym „Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania”.
Do rozpoznania potrzebne jest stwierdzenie trzech z poniższych objawów w czasie ostatniego roku:
- Silna potrzeba (głód) używania substancji (picia) albo kompulsywne jej używanie (picie alkoholu)
- Trudności w kontrolowaniu zachowań związanych z używaniem substancji (piciem) w sensie upośledzenia:
- kontrolowania rozpoczęcia używania (picia) np. powstrzymywania się używania;
- długości trwania używania np. ograniczania używania do jednego dnia;
- ilości używanych substancji np. konieczność picia do dna butelki, wypalenia wszystkiego, przegrania wszystkich pieniędzy;
- Stan abstynencyjny spowodowany przerwaniem używania (picia) lub zredukowania dawki przyjmowanej substancji (alkoholu), przejawiający się:
- charakterystycznym zespołem abstynencyjnym, albo
- piciem alkoholu lub przyjmowaniem substancji o podobnym działaniu (np. benzodiazepiny, barbiturany, eter) z zamiarem złagodzenia lub uniknięcia objawów abstynencyjnych;
- Występowanie tolerancji, polegającej na potrzebie spożycia większych dawek do wywołania efektu powodowanego poprzednio mniejszymi dawkami (są one nieraz tak duże, że mogłyby spowodować śmierć osoby nieuzależnionej)
- Postępujące zaniedbywanie alternatywnych przyjemności lub zainteresowań z powodu używania substancji (picia), zwiększenie ilości czasu potrzebnego na zdobycie substancji (alkoholu) lub powrócenie do normy po użyciu substancji (wypiciu)
- Używanie substancji (picie alkoholu) mimo wiedzy o jej szkodliwości np. o uszkodzeniu wątroby spowodowanych piciem, stanach depresyjnych po dłuższym piciu
Wyróżnia się jedenaście kryteriów diagnostycznych, które powstały na podstawie dotychczasowych siedmiu dotyczących uzależnienia od alkoholu oraz czterech dotyczących nadużywania alkoholu.
- Częste spożywanie alkoholu w większych ilościach lub przez dłuższy czas, niż zamierzano.
- Uporczywe pragnienie picia alkoholu lub towarzyszące temu nieudane próby ograniczenia lub kontrolowania picia.
- Poświęcanie wiele czasu na aktywności związane ze zdobywaniem alkoholu, piciem i niwelowaniem skutków picia.
- Głód alkoholu lub silne pragnienie lub potrzeba picia.
- Nawracające spożywanie alkoholu powodujące zaniedbanie głównych obowiązków w pracy, w szkole lub w domu.
- Spożywanie alkoholu pomimo ciągłych lub nawracających problemów społecznych i interpersonalnych spowodowanych lub pogłębionych przez działanie alkoholu.
- Ograniczanie lub porzucanie z powodu alkoholu ważnych aktywności społecznych, zawodowych lub rekreacyjnych.
- Powracanie do spożywania alkoholu w sytuacjach zagrożenia i fizycznego niebezpieczeństwa.
- Spożywanie alkoholu pomimo ciągłych lub nawracających problemów fizycznych lub psychicznych, prawdopodobnie spowodowanych lub pogłębionych przez działanie alkoholu.
- Ujawnienie się tolerancji na alkohol związane z potrzebą znacznie zwiększonej ilości alkoholu (aż do zatrucia) dla osiągnięcia pożądanego efektu lub z widocznym znacznym zmniejszeniem efektu używania tej samej ilości alkoholu.
- Występowanie zespołu abstynencyjnego, które wiąże się:
- z ujawnieniem się charakterystycznych dla tego zespołu objawów lub
- z używaniem alkoholu (czy innej zbliżonej substancji, np. benzodiazepiny) w celu zmniejszenia lub uniknięcia tych objawów.
Różnicowanie nasilenia zaburzeń spowodowanych używaniem alkoholu następuje poprzez określenie liczby kryteriów diagnostycznych. Obecność od 2 do 3 wyżej wymienionych kryteriów prowadzi do rozpoznania łagodnego uzależnienia, od 4 do 5 – umiarkowanego, a powyżej 6 – ciężkiego.
Metody wykorzystywane w leczeniu alkoholizmu:
Program Minnesota:
- idea programu narodziła się na przełomie lat 40 i 50 XX wieku w Stanach Zjednoczonych,
- alkoholizm jest chorobą nieuleczalną i śmiertelną, na której powstanie złożyło się wiele czynników,
- indywidualizacja podejścia i udział rodziny chorego w procesie terapii,
- miał być realizowany przede wszystkim w lecznictwie stacjonarnym - podczas 28 dni pobytu na oddziale przez 7 dni w tygodniu alkoholików poddawano terapii,
- abstynencję traktuje się, jako warunek w radzeniu sobie z chorobą, gdyż niemożliwy staje się powrót do picia kontrolowanego.
Model wykorzystuje metody zaczerpnięte z:
- podejścia poznawczo–behawioralnego,
- programu Anonimowych Alkoholików.
Psycho-bio-społeczny model uzależnienia:
- poddaje analizie funkcjonowanie uzależnionego,
- określa wskazania do terapii,
- rozróżnia trzy mechanizmy odpowiadające za rozwój uzależnienia:
- mechanizm nałogowej regulacji uczuć - pozwala regulować negatywne stany emocjonalne,
- mechanizm rozpraszania i rozdwajania „Ja” - uszkadza zdolność do podejmowania decyzji i kierowania własnym życiem,
- mechanizm iluzji i zaprzeczania - zniekształca sposób myślenia alkoholika.
Problemy z piciem można również rozwiązać poprzez uczestnictwo w programie nauki picia kontrolowanego w postaci terapii.
Koncepcja picia kontrolowanego jest kompromisem– oznacza rezygnację z bezskutecznych prób wymuszenia abstynencji na rzecz zapobiegania wykluczeniu społecznemu osób, które nie chcą przestać pić. Abstynencja w przypadku niektórych osób jest niemożliwa i w tej sytuacji ograniczenie picia staje się bardziej realistycznym rozwiązaniem.
Koncepcja picia kontrolowanego pozwala na wyjście do klienta (w przeciwieństwie do tradycyjnego paradygmatu, które pozostaje bierne i oczekuje aż to klient zgłosi się do placówki w wyniku negatywnych szkód zdrowotnych i społecznych związanych z piciem), aby zaopiekować się nim w jego realnej rzeczywistości, w „miejscu, gdzie dana jednostka się aktualnie znajduje, a nie tam, gdzie powinna się znajdować”
Komentarze
Prześlij komentarz